Ez a cikk kimondottan a gépkocsivezetőkhöz szól!

Remélhetőleg segítséget nyújt majd motoros balesetek megelőzésében!

Általában sokat foglalkoznak ezzel a témával (még mindig nem eleget), de mindig a motorosok oldaláról vizsgálva. Őket oktatva, hogy így menjen be egy kanyarba, meg úgy válaszon sebességet, stb. Ez mind jól is van így, és kell is! Sosem elég az oktatásból! De hiába az egész, ha a közlekedés más résztvevői nem figyelnek.

Ezért, tehát a másik oldalról közelítem meg a témát, mégpedig az autósok felől. Olyan módon, hogy kicsit belelássanak a motorosok korlátozott vezetési, és technikai lehetőségeibe. Ezáltal megváltoztatni a már hosszú idők során tévesen kialakult véleményüket a motoros társadalomról. Remélem ezután ők is máshogy látják majd a dolgot, és segíthetek ezzel a mindennapi közlekedésben, ill. balesetek megelőzésében!

Előre jelzem, nem akarom az autósokat leírni, hiszen én is az vagyok. Ellenkezőleg! Segítséget nyújtok az alább leírtakkal, hogy ha elindult valahová kocsival, akkor célja végeztével haza is érjen épségben. Ez a fő célja az egész cikknek!

Egyik legfőbb probléma az, hogy a legtöbb autós csak személygépkocsit vezet, de motorkerékpárt viszont nem. Ezért aztán sokszor nem tudja felmérni a vele egy közúton közlekedő motor helyzetét, sebességét, fürgeségét, stb.

Általában aki kétkerekű motort vezet az toleránsabb, és körültekintőbben vezeti négykerekű járművét, mert ő jobban ismeri egy motorkerékpár tulajdonságait tapasztalatból.

Második, hogy egyre erősebb motorok gurulnak le a gyártósorról. Ezek már hirtelen tudnak irányt változtatni, nagy sebességre kapcsolni, és az egyre modernebb fékberendezéseknek köszönhetően hirtelen megállásra is képesek. Sajnos ez viszont azzal jár, hogy nem mindenki tudja megfelelően kezelni ezeket a nagy gépeket. (Ez ellen nem tudunk mit tenni sodor az ár bennünket a fejlődő világban. Ugyanúgy fejlődik és változik, mint ahogyan a telefon, az autó, a tv, a mosógép és minden más). A fiataloknak a tehetősebb anyuka, apuka megveszi a drága nagy lóerős verdát, és megvan a baj! Itt jönnek a képbe az autósok. Ez az, ahol tudnak segíteni saját magukon, családtagjaikon, és másokon is. Ugyanis teljesen mindegy, hogy egy olyan motoros jön-e velünk szemben, aki teljes biztonsággal tudja kezelni gépét, vagy olyan, aki kezdő, esetleg szélhámos. mindig úgy vezessük autónkat, hogy ha véletlenül veszély kerekedik, akkor el tudjuk hárítani.

Nem muszáj száguldani kocsival sem! Ha a motorostól elvárjuk, akkor mi se tegyük. Említettem imént zárójelben, hogy a kocsik is fejlődnek. Tehát nem feltétlenül kell kihasználnunk a megengedett sebesség határok felső határait. Azok is ugyanúgy erősebbek és gyorsabbak lettek. Lássuk be, sokan nem tudják megfelelő biztonsággal kezelni. Nagyobb lett a városi forgalom, amibe több ezer jármű kapcsolódik be. Több lett az emberek gondja, baja, ami elveszi a figyelmet, és a KRESZ tábla, egy csomó túlbonyolított felesleges marhasággal, amit figyelni kell. Emellett a sok reklámtábla elvonja a tekintetét az embernek attól, ami igazán fontos lenne. Én betiltanám az összes ilyen táblát!

Itt tennék egy kis kitérőt egy gondolat erejéig. Miért van egy reklámtábla az utcán, ha nem azért, hogy olvassuk el. Tehát ez balesetveszélyes! Ha pl. karambol van, nem mondhatjuk, hogy: „nem láttam, hogy oldalról érkezik, mert éppen a xy. reklámját figyeltem”. Vagy: „azért ütöttem el a gyalogost a zebrán, mert olvastam a reklámot”. Hát nagy problémák vannak ezen a téren is. Még egy, ami sok bajt okoz. Ez már régen frusztrál engem, de szerintem több autóst is. Régen a gyalogos átkelőhely azt jelentette, hogy csak ott lehet átkelni az úttesten. Máshol nem. Nem mellette, és nem 20 méterrel arrébb, csak ott. Ezért a gyalogos odasattyogott szétnézett, és figyelmesen várt, várt, amíg egy autós lelassított és át engedte. Lehet, hogy két perccel többet várt a zebra előtt, mint mostanában, de legalább haza tudott menni a családjához, most meg lehet, hogy a tepsiben végzi. És miért? Egy rossz döntés miatt. Kitalálták az okosok, hogy a gyalogos átkelőhelyen a gyalogosnak van elsőbbsége. És mit csinál a legtöbb emberke? Szét sem néz, és lép egyből az úttestre, mert az autósnak úgyis meg kell állni címszóval. Közben esetleg a facebookot nyomja telóján, vagy trécsel a társával. Nem foglalkozik azzal, hogy mi van körülötte. Pont manapság hoznak ilyen változtatást, mikor mindenki rohan, és mással van elfoglalva. Felelőtlenség volt. Ezt a régi KRESZ szabályt nem lett volna szabad megvariálni mindenki érdekében. No, de jól eltértem. Kanyarodjunk vissza.

Egy szó, mint száz használjuk a régi igazmondás tartalmi elemét, miszerint: „lassan járj, tovább érsz”

Telefonálni sem muszáj. Higgyük el, ez a cselekvés nagyon el tudja venni a figyelmünket a vezetéstől, és mire észbe kapunk már ott terem egy motorkerékpár. Én magamon nem egyszer vettem már észre, hogy a fülemen bluetooth headset használatával telefonáltam, és amikor befejeztem a beszélgetést azt vettem észre, hogy kimaradt az életemből pár másodperc, amiről nem tudok semmit, hogy mi is történt körülöttem. Ha éppen akkor adódik egy kis malőr, hát nem tudom hogyan alakult volna. Na, ugye most magadra ismersz. Te is jártál már így.

Nagyon lényeges, hogy autóvezetés közben egy pillanatra sem lankadhat a figyelmed! Ne nézegesd a facebookot a telefonodon, (Hidd el, sok ilyen szaladgál az utakon) mert egy pillanat alatt ott teremhet egy fürge, gyors irányváltoztatásra képes amúgy is kis területet foglaló motorkerékpár.

Van az a helyes mondás: „iszik,vagy vezet?”

Ma már nyugodtan kiegészíthetjük ezzel: facebookolsz, vagy élsz és élni hagysz!”

Itt említem meg, hogy a motor a négykerekűhöz képest vékonyabb, tehát alig látszik akár szemből, akár a tükörben. A kocsi karosszériájának sajátos felépítése miatt vannak holtpontok. Ezért mielőtt előzni próbálunk, ne csak a tükröt nézzük, mert lehet, hogy már éppen mellettünk picit hátrébb (amit takar az ajtók közti széles kaszni elem) már bennünket előz egy motoros. ebből nagy csattanás lehet. Tehát nézzünk balra is ki az ablakon!

Ha útkereszteződésből indulunk kifelé és látjuk, hogy már szabad az út, de a távolból feltűnik egy motoros, akkor próbáljuk felmérni úgy a helyzetet, hogy kalkuláljuk bele, hogy egy motor nagy sebességgel jöhet, és rögtön ott teremhet.

A két kerék az nem négy kerék, ezért máshogy kell vele közlekedni. Most képzeld magad egy motoron, amit te vezetsz. Nincs szélvédő, nincs négy kerék, más a kormányszerkezet. Ez utóbbit el ne engedd fél kézzel sem, mert ha rá mész egy kis pici kavicsra ki rántja a kezedből a kormányt. Mindkét kezedet és lábadat használnod kell egyszerre és mindezt szinkronban tartani. Mindig résen lenni, hogy mikor ugrik, vagy mászik eléd egy kisállat a bokrok közül. Ha megtörténik, azt azonnal el kell tudni hárítani, de csak két kerék van. NEM NÉGY, mint a kocsinál. Ezért erőteljes figyelemmel kell közlekedned. Mindent látni kell 360 fokos szögben a tükröket használva. Közben esetleg egy kanyart rosszul mértél fel, vagy váratlan akadály került eléd, amiről nem tehetsz. Élesebb, mint gondolnád és besodródsz a felezővonal másik oldalára néhány centit. Akár 20-40 centit. Teljesen mindegy. Szerinted kire számíthatsz, hogy ne legyen frontális ütközés? Hát a veled szembe jövőre.

Ezért van az, hogy ha autót vezetsz a kanyarokban nem, hogy ne menj át a másik sávba, de igyekezz is minél több helyet hagyni a te sávodon belül is éppen ilyen veszélyhelyzetek elkerülése érdekében.

Azt most el kell felejteni, hogy a motoros gyakorlott, kezdő, vagy szélhámos. Ha megtörténik a baj akkor ez semmit nem fog számítani, és nincs jelentősége. A lényeg, hogy megússzuk.

Örök probléma, hogy a városi forgalomban a közlekedési lámpáknál az álló gépkocsi sor között a motorosok előre mehetnek, de néhány autós ezt nehezen emészti meg. Vagy irigyli, hogy nem kell több percet állni a sor között motorral. Ezért aztán ráhúzza a kormányt, hogy nehogy elférjen a motoros mellette. És ott ragad az is. Akár több motoros is olyankor.

Hát gondolkozzunk egy kicsit, mint értelmes autóvezető! Ott ragad a motorral mögöttem. Hú de jó, ha én nem mehetek, akkor ő se menjen. Eleve engem szid a többi autós (te meg lehet holnap a másikat), mert előttük szambázik, és ha elmehetett volna, már annyival kevesebben vagyunk a dugóban. Azon kívül, nem hogy örülnénk, hogy minél előbb eltávolodik tőlünk, hogy ezzel is csekélyebb legyen egy esetleges koccanás vagy valami böki esélye. És mi van akkor, ha később pár perc múlva összeakadunk, vagy belénk jön hátulról? Akkor már azt gondolhatjuk, hogy jobb lett volna, ha már rég eltűnik innen.

Vagy most képzeld magad megint motorosnak. Nem a kocsiban ülsz rövid pólóban, rövidnadrágban, és közben frissítőt iszogatva, rádiót hallgatva. Hanem beöltözve bőr, vagy kordura motoros szerkóba, amibe hamar belesülsz, ha állsz egy helyben. Alulról fűt a meleg aszfalt és a motor melege. Majd meggyulladsz. A bukósisakot már nem bírod sokáig a melegtől. Folyik a verejték a szemeden keresztül. Törölgetnéd, de nem tudod rendesen. Elindulsz és lehet, hogy egy picit alább hagyott emiatt a figyelmed. Baj ez? Igen nagy baj. Próbálsz furakodni, mert nem bírod tovább, hátha elférsz. Ha nem akkor meghúzod valamelyik kocsit. Hiányzik ez neked? Ugye nem. Hát minden motoros így gondolja, de mégis próbálkozik. Inkább segíts neki!

Mindenkinek jobb, ha rugalmasan kezeljünk ezt is. Hagyjunk helyet a felezővonalak mellett, és engedjük el a motorosokat, had menjenek minél hamarabb ki a kereszteződésből. Jobb lesz mindenkinek. És, hidd el, meghálálják ezt neked. Igaz nem szerzel erről tudomást, de ők szoktak egymás közt erről beszélni, hogy vannak rendes sofőrök is. És lehet, hogy holnap éppen ő fog megvédeni, amikor viszed a gyereket az óvodába kocsival. Ugyanis ezekkel a kis apróságnak tűnő dolgokkal hozzájárulsz ahhoz, hogy ő is kiegyensúlyozottabban éljen, és a közlekedési morálhoz ő is pozitívan álljon hozzá.

Te, mint autós még minidig képzeld kicsit magad a motoros helyébe.

A tavasz kezdetén, mint a kirajzó méhek kirepül a sok motoros. Egész télen te is bent kuksoltál. Alig várod, hogy ki mehess a szabadba kicsit kerülni a vasaddal. (Ezt mondjuk elég nehéz megértetni, mert ezt csak az tudja, akinek van motorja, hogy mi ez az érzés) Hideg még az aszfalt ezért a gumi nem úgy tapad, ahogy kellene. Az utolsó őszi gurulás óta pedig eltelt pár hónap, ezért újra össze kell szokni a gépeddel. Össze-vissza karistolsz a városban élvezve végre a szabad levegő korbácsolását magadon. Ez nagyon jó! Vágysz a sebességre is, de közben nem biztos, hogy gondolsz arra, amire kellene. A biztonságos vezetésre. Nem feltétlenül azt mondom, hogy szélhámoskodsz, hanem csak egyszerűen élvezed a természet, a motorod, és jómagad egyesülését végre! Ez talán picit alább hagyatja veled a jobban oda figyelést környezetedre.

Tudom nehéz ezt megértetni, ha nem éreztél még ilyet. Biztosan van motoros ismerősöd legalább egy. Kérd meg, hogy vigyen egy kört. Nem hiszem, hogy nemet fog neked mondani.

Akkor talán érezni fogod, és akkor lesz az a pont, amikor azt mondod: „Ez nagyon szuper! És értem már, de eddig miért nem szólt erről nekem senki sem?”.  Pedig csak utas voltál. Ha még te is vezethetnéd, akkor meg főleg….

Más szemszögből fogod látni és még a végén lehet, hogy te is veszel egy mocit.

 

Példák, ha motorozol, és te vagy a hunyó.

Kezdő vagy, és pezseg a véred, csajok, király gép a valagad alatt, meg minden.

Húzod a szarvát ész nélkül. Egy kerékre kapod, mert hülye vagy és had lássák milyen ügyes vagy. Már gyorsan mész, közben eléd kanyarodik egy szabályosan közlekedő vétlen autós. Hopp már rá is másztál a kocsira. Rendőr, mentő, kórház. Gondolod te: „ de jó lett volna, ha az autós látja, hogy ész nélkül rohangálok, akkor nem történik meg mindez! Én marha! Többet nem csinálok én sem ilyet” Kocsi, motor összetörve. Sofőr és pilóta, kezelés alatt. (Jobb esetben a kocsiban egyedül volt a sofőr.) Család aggódik, táppénz mindkét félnél. Hát kellett ez?

Tanulság: Ha a motoros hülye, attól még nem kell ennek megtörténnie. Tudjuk, hogy ennél a szituációnál a motoros a hibás, de ha az autós is figyelmesebb, lehet, hogy elkerülhető lett volna. Senkinek sem hiányzik egy ilyen. És mit sem számít ez már.

Normális tapasztalt róka vagy már. Teljesen normálisan közlekedsz.

Motorozol az országúton teljesen szabályosan, figyelmesen, és óvatosan vezeted a motorkerékpárodat. Jön egy bal kanyar, de éppen eléd ugrik egy vadon élő állat. Rutinos vagy, ezért hirtelen ki tudod kerülni, de azzal jár, hogy picit áttértél a mási sávba. Szembe jött a kocsi. Ütközés, borulás, rendőr, mentő, had ne soroljam.  Gondolod te: „ Ha egy picit bentebb lett volna a szembejövő kocsi már nem történik mindez „

Tanulság: Ha a motoros elé váratlan akadály kerül nehezebb elhárítani még nagy rutinnal rendelkezőnek is. Kanyarban mindig nagyobb a veszély lehetősége.

Ez csak két szélsőséges példa, hogy te, mint autóvezető érezd magad a motoros szerepében egy picit. Tök mindegy, hogy igazad van, vagy nincs, ha a baj már megtörtént. Meg kell előzni mindenáron! Ez nélküled nem lehetséges.

A motorosok számítanak minden autós segítségére! Barátkozzunk a gondolattal, és ha eljön a tavasz, kezdjük a 2015-ös szezont balesetmentesen, és folytassuk is így tovább egy újabb, biztonságosabb közlekedési morál reményében!

Ha ezt megértjük, és alkalmazzuk, akkor ez viszonzásra talál!

Köszönöm, hogy időt fordítottál arra, hogy elolvasd!

Én legalább tízszer annyi ideig szedtem össze gondolataimat és írtam le mindezt. Remélem megérte!

 njmedia.hu     2015.01.12.

Utóirat: Ha ezt a cikket hülyeségnek tartottad, és nem vetted komolyan, akkor mielőtt autóba ülsz, és útnak indulsz, kérdezd meg a 3, vagy 6 éves kislányodat, kis fiadat, unokádat, hogy este akar-e még újra látni téged! Azt fogja mondani, hogy IGEN, és adj egy puszit neki! Ez az egy IGEN szócska ugyanazt jelenti, amit én itt most leírtam röpke 6 óra hossza alatt. Ha rám nem, akkor legalább ő rá hallgass! A gyerek száját mindig igaz szavak hagyják el. Ezért aztán arra következtetek, hogy nem is írtam feleslegesen.

Most jut eszembe. Elég lett volna annyit írni, hogy IGEN.  🙂        

 

Végezetül egy éppen ehhez a témához aktuális videót szeretnék ajánlani!

 

 

 

 

motoros az autóban


Comments are closed.