Motorkerékpár lánc karbantartása

A motorkerékpár láncát tudjuk, hogy ápolni kell! De mi ennek a módja?

A rendszeresen végzett lánc-karbantartás 2-3-szorosára is növelheti egy szett (lánc+lánckerekek) élettartamát.

A láncot erre a célra készített láncspray-vel kell rendszeresen befújni.

Na de milyen gyakran? Hány km.után, vagy hetente, havonta?

Vannak akik azt mondják, hogy kb.500 km. után, de én azt mondom akkor, amikor szükséges.

Ha a láncról kezd lekopni a kenőanyag és fényesedik akkor már érdemes azt pótolni azonnal.

Mindegy, hogy mennyi idő, vagy hány km. telt el.. Először a lánckerékkel közvetlenül érintkező görgőkről tűnik el az olaj. Na, ekkor kell befújni. Kenés hiányában nő a súrlódás, a kopás, a lánc jobban melegszik, gyorsabban nyúlik. Láncspray-t a szemek találkozásánál lévő tömítő gumigyűrűkre (O-gyűrűk) is fújni kell. Sőt, a legfontosabb, hogy oda mindenképpen kerüljön belőle, mert a gyűrű zárja el a külvilágtól a belsejét, ahol a kenőanyag van. És ha a gyűrű kiszárad, vagy az út pora kikoptatja, akkor hamarabb megy tönkre a lánc.

motorlanc1

Használj előtte lánctisztító sprayt!
Sokan nem tartják fontosnak, pedig az. Az olajjal keveredő porból olajsár képződik, és a láncszemek nehezen mozognak. A felgyülemlett szennyeződés kikezdi a tömítő gyűrűket, amik előbb-utóbb el is szakadnak.

motorlanc2

 

Tehát néhány láncspray-vel való karbantartás után tisztítsd le a láncodat! Ehhez használj petróleumot, vagy lánctisztító spray-t. Ronggyal törölgesd.  Én azt javaslom semmilyen kefét ne használj, mert megsérted vele a gyűrűket.

Ne használj nagynyomású vízsugarat!

 

 

 

 

A láncfeszesség beállítása

Időnként ellenőrizni kell a lánc lógását, és ha túl laza, akkor azt utána kell állítani. A lánc feszessége típusonként változó, utcai motoroknál 2-3 cm fel-le mozgást írnak elő a lánc alul futó részének közepén. Hosszú rugóúttal rendelkező (pl.enduró) motoroknál valamivel lazábbra kell hagyni a láncot. Ha a lánc szakaszosan nyúlt meg, vagyis beállítás után a kereket eltekerve más szakaszban lazábbak, vagy szorosabbak, akkor az a lánc már a végét járja, ideje lecserélni. A szakaszosan nyúlt lánc folyamatosan igénybe veszi a kihajtótengelyt,a csapágyat és szimeringet. Ezért minél előbb cseréljük le!

A láncot mindig lánckerekekkel együtt kell cserélni, mivel ezek együtt kopnak. Csak az egyik alkatrész cseréje rövid időre jelenthet megoldást, de a kopott alkatrész hamar bekoptatja az újat, és rövid időn belül úgyis vennünk kell másikat.

Lánc fajták:

  1. Tömítőgyűrűs láncok
  2. Tömítőgyűrű nélküli láncok

 

  • Tömítőgyűrűs láncok:

Jelenleg ez a legelterjedtebb fajta. A tömítések elasztomer anyagból készülnek,és a külső és belső heveder között a lánccsapot körülölelve helyezkednek el. Feladatuk, hogy az itt helyezkedő kenőanyagot bent tartsák,és megakadályozzák a külső szennyeződések bejutását.

A gyűrűk profilja lehet:

  1. Kör keresztmetszetű ( O gyűrű)
  2. Négyszögletes   (X gyűrű)
  3. Háromszögletes ( Y gyűrű)

Funkciója mindnek azonos.

  • Tömítő gyűrű nélküli (hagyományos) láncok:

motorlanc3

Kisebb motor teljesítménynél és kisebb fordulatú motoroknál ma is gond nélkül használható.

Ezek gyakoribb karbantartást  (tisztítást, és utánkenést) igényelnek.


Comments are closed.

Időjárás

csütörtök18janpéntek19janszombat20jan
ESOTANC.HUHAJDúDOROG

njmediareklam180
 
matricamagnes180
 
hajduhirlogo
 
tempogumi120
 
mesfem180
 
fabiautoreklam
 

Archívum