Motorkerékpár lánc karbantartása

A motorkerékpár láncát tudjuk, hogy ápolni kell! De mi ennek a módja?

A rendszeresen végzett lánc-karbantartás 2-3-szorosára is növelheti egy szett (lánc+lánckerekek) élettartamát.

A láncot erre a célra készített láncspray-vel kell rendszeresen befújni.

Na de milyen gyakran? Hány km.után, vagy hetente, havonta?

Vannak akik azt mondják, hogy kb.500 km. után, de én azt mondom akkor, amikor szükséges.

Ha a láncról kezd lekopni a kenőanyag és fényesedik akkor már érdemes azt pótolni azonnal.

Mindegy, hogy mennyi idő, vagy hány km. telt el.. Először a lánckerékkel közvetlenül érintkező görgőkről tűnik el az olaj. Na, ekkor kell befújni. Kenés hiányában nő a súrlódás, a kopás, a lánc jobban melegszik, gyorsabban nyúlik. Láncspray-t a szemek találkozásánál lévő tömítő gumigyűrűkre (O-gyűrűk) is fújni kell. Sőt, a legfontosabb, hogy oda mindenképpen kerüljön belőle, mert a gyűrű zárja el a külvilágtól a belsejét, ahol a kenőanyag van. És ha a gyűrű kiszárad, vagy az út pora kikoptatja, akkor hamarabb megy tönkre a lánc.

motorlanc1

Használj előtte lánctisztító sprayt!
Sokan nem tartják fontosnak, pedig az. Az olajjal keveredő porból olajsár képződik, és a láncszemek nehezen mozognak. A felgyülemlett szennyeződés kikezdi a tömítő gyűrűket, amik előbb-utóbb el is szakadnak.

motorlanc2

 

Tehát néhány láncspray-vel való karbantartás után tisztítsd le a láncodat! Ehhez használj petróleumot, vagy lánctisztító spray-t. Ronggyal törölgesd.  Én azt javaslom semmilyen kefét ne használj, mert megsérted vele a gyűrűket.

Ne használj nagynyomású vízsugarat!

 

 

 

 

A láncfeszesség beállítása

Időnként ellenőrizni kell a lánc lógását, és ha túl laza, akkor azt utána kell állítani. A lánc feszessége típusonként változó, utcai motoroknál 2-3 cm fel-le mozgást írnak elő a lánc alul futó részének közepén. Hosszú rugóúttal rendelkező (pl.enduró) motoroknál valamivel lazábbra kell hagyni a láncot. Ha a lánc szakaszosan nyúlt meg, vagyis beállítás után a kereket eltekerve más szakaszban lazábbak, vagy szorosabbak, akkor az a lánc már a végét járja, ideje lecserélni. A szakaszosan nyúlt lánc folyamatosan igénybe veszi a kihajtótengelyt,a csapágyat és szimeringet. Ezért minél előbb cseréljük le!

A láncot mindig lánckerekekkel együtt kell cserélni, mivel ezek együtt kopnak. Csak az egyik alkatrész cseréje rövid időre jelenthet megoldást, de a kopott alkatrész hamar bekoptatja az újat, és rövid időn belül úgyis vennünk kell másikat.

Lánc fajták:

  1. Tömítőgyűrűs láncok
  2. Tömítőgyűrű nélküli láncok

 

  • Tömítőgyűrűs láncok:

Jelenleg ez a legelterjedtebb fajta. A tömítések elasztomer anyagból készülnek,és a külső és belső heveder között a lánccsapot körülölelve helyezkednek el. Feladatuk, hogy az itt helyezkedő kenőanyagot bent tartsák,és megakadályozzák a külső szennyeződések bejutását.

A gyűrűk profilja lehet:

  1. Kör keresztmetszetű ( O gyűrű)
  2. Négyszögletes   (X gyűrű)
  3. Háromszögletes ( Y gyűrű)

Funkciója mindnek azonos.

  • Tömítő gyűrű nélküli (hagyományos) láncok:

motorlanc3

Kisebb motor teljesítménynél és kisebb fordulatú motoroknál ma is gond nélkül használható.

Ezek gyakoribb karbantartást  (tisztítást, és utánkenést) igényelnek.


Comments are closed.