Viszkozitási osztályok

A motorolajos dobozokon olvasható „W” betűvel elválasztott számokkal jelzik, mint például 10W-40. Ezek a számok az olaj SAE viszkozitási osztályait jelentik. Ezek tulajdonképpen kategóriák ahhoz, hogy az olaj besorolható legyen egy viszkozitási osztályba.

A hazai klíma mellett, az átlagos, 4-5 évesnél idősebb motor számára egy 10W-40-es viszkozitású motorolaj optimális megoldást jelent. Műszakilag jobb, de drágább megoldás, ha a téli viszkozitás alacsonyabb (5W vagy 0W), ugyanis ezek télen jobb teljesítményt nyújtanak. A meleg oldali viszkozitás csökkentésénél (pl. 40 helyett, 30, vagy netán 20) vigyázzunk, mert, ha alá megyünk megnőhet az olajfogyasztás.

A 15W-s olajok -15 fokig, a 20W-s olajok -5 fokig használhatóak

Ma a 10W40 az alap középút.

Az első szám a hidegen mutatott viszkozitásra utal (ez kerül az angol “Winter”-re utaló W elé), míg a második szám a meleg olaj viszkozitására jellemző

De becsapós, mert a nagyobb szám jelöli a kisebb viszkozitást, tehát pl. az 5-ös kisebb, a 10-es nagyobb folyadéksúrlódást jelent.

Táblázatok:

Téli fokozatSAE Hőmérséklet(Cº)
0W -40
5W -35
10W -30
15W -25
20W -20

Az első szám az olaj szivattyúzhatósági határához tartozó hőmérsékletet adja meg. Azt jelenti, hogy télen mi az a minimum hőmérséklet ahol a még a hideg motor el tudja szállítani az olajat a kenési helyekre.

 

Viszkozitási fokozatSae Viszkozitás 100 cº-on(mm²/s)
20 5,6
30 9,3
40 12,5
50 16,3
60 21,9

A második szám a melegen mért viszkozitást mutatja A  kisebb fokozat kisebb viszkozitásnak felel meg.  A mai járművek  többségébe 40-es olaj való. A 30-as fokozatú olajat csak azokba  szabad önteni, amelyeknél az megengedett. Más járművekben használva nem jó lesz a kenés és hamarabb tönkre megy a motor.

Tehát ha azt látjuk egy olajos dobozon,  hogy 10w-40, akkor az első szám a szivattyúzhatóság alsó határára utal (-30 C˙) a második az üzemi hőmérséklet viszkozitására (12,5 mm2/s).

A viszkozitás

Minél magasabb az olaj viszkozitása, annál nehezebben folyik, minél alacsonyabb, annál könnyebben. Az alkatrészek kenése szempontjából a középút a legjobb. Ha túl magas, akkor az olajkeringés nehezen indul be, és az olaj esetleg el sem jut egyes kenési pontokra, mert túl vastag, hogy odaférjen. Ha túl alacsony a viszkozitás, akkor pedig a nagy nyomás hatására esetleg kiszorulhat az olaj az alkatrészek közül, és így nem képes megakadályozni, hogy fém a fémmel érintkezzen.

Ásványi, félszintetikus és szintetikus motorolaj

  • Az ásványolajok ásványi alapolaj és adalékok keveréke. Az ásványi alapolaj finomított, viasztalanított kőolaj. Molekulaszerkezetét tekintve heterogén, gyakorlatilag ahány molekula, annyi féle. Ebből adódóan tulajdonságai elég kiszámíthatatlanok és változóak.
  • szintetikus olajok laboratóriumi körülmények között szintetizált alapolajokból készülnek. A megtervezett molekulastruktúrának köszönhetően sokkal kiszámíthatóbb és állandóbb minőséget képviselnek. Fontos különbség az ásványi alapolajokhoz képest, hogy eleve kenőanyagnak tervezik őket, tehát az előállítónak nagyobb befolyása van a végtermékre, mint az ásványi alapolajok esetében.
  • félszintetikus olajok alapolajai szintén ásványi alapolajok, amelyek átestek egy hidrogénező finomítási szakaszon. Így maga az alapolaj hidrokrakkolt vagy hidroizomerizált formában kerül felhasználásra. Ezekből dolgozva olyan ásványi motorolajat kapunk, amely szintetikusszerű tulajdonságokat mutat. Ezért hívjuk őket félszintetikus olajoknak.

AZ olajjal szemben támasztott követelményekkel.

Az elsődleges követelmények:

  • Kenés
  • Hűtés
  • A motor tisztántartása
  • Korrózióvédelem

A másodlagos követelmények:

  • Hidegindítás után hamar meginduljon a kenés
  • Ellenálljon az üzemanyag savasító hatásának
  • Ne kokszosodjon
  • A csereperiódus alatt ne változzon jelentősen a minősége
  • Alacsony legyen az illékonysága

Ezek a követelmények számos ponton összefüggenek egymással. Elég nagy különbség van az ásványi és a szintetikus olajok között az alább felsoroltakban.

  • Hűtés: a szintetikus olajok homogén molekulaszerkezete biztosítja, az olaj állandó sebességű, stabil áramlását. Az ásványolajok egymásba gabalyodott molekulái nem képesek állandó sebességgel áramlani, ezért az olaj lassabban és kevésbé kiszámítható módon szállítja el a hőt a forró pontokról. A motor hűtését elsősorban a hűtőrendszer végzi, de egy szintetikus olaj jól ki tudja azt egészíteni.
  • A motor tisztántartása és kokszosodás: a szintetikus olaj sokkal jobban tűri a hőt, mint az ásványi. A motor leállítása után a motorolaj hőmérséklete felfelé (!) indul el, ugyanis a hűtőfolyadék keringése ilyenkor leáll. A megemelkedett hőmérséklet kokszképződést okoz egy ásványolajnál, de egy szintetikusnál nem. A koksz lényegében egy szennyeződés, tehát a tönkrement ásványolaj gyakorlatilag szennyezi a motort. A szennyeződések ráéghetnek a szelepekre, és tömítetlenséget, ezáltal olajfogyasztást okozhatnak.
  • Hidegindítás után hamar meginduljon a kenés: 5W-s és 0W-s olajokat nem lehet ásványolajból készíteni. Pedig ezeknek az olajoknak van a legjobb folyási tulajdonsága hideg állapotban. Tehát a szintetikus ebből a szempontból jobb. Ez télen különösen kritikus, amikor jóval tovább tart, míg a motor és az olaj eléri az üzemi hőmérsékletet. Az alacsonyabb téli viszkozitás biztosítja, hogy a motor rövidebb ideig maradjon kenés nélkül egy hidegindítás után.
  • A csereperiódus alatt ne változzon jelentősen a minősége: A többfokozatú olajok fő jellemzője, hogy viszkozitásuk nem változik drasztikusan a hőmérséklet-változás hatására. Többfokozatú olajat ásványolajból is lehet gyártani, de ehhez viszkozitás-módosító adalékra van szükség. Ezek ellensúlyozzák az olaj természetes sűrűség-változását. De sajnos a motor üzemelése során a  molekulaláncok elnyíródnak, és egy idő után romlik a minőségük. A szintetikus olajak nem igényelnek adalékot ahhoz, hogy stabil maradjon a viszkozitásuk. Mivel nincs mi elnyíródjon, ezért a csereperiódus végére is megmarad az olaj stabilitása. Ennek és a kokszosodással szembeni ellenállásuknak köszönhetően, a szintetikus olajok sokkal jobb állapotban vannak a csereperiódus végére, mint az ásványiak.

 


Comments are closed.

Időjárás


Warning: SimpleXMLElement::__construct(): Entity: line 1: parser error : EntityRef: expecting ';' in /home/njmediah/public_html/wp-content/plugins/esotanc-weather/esotanc-weather-widget.php on line 121

Warning: SimpleXMLElement::__construct(): ROR --><nofollow><noindex><script src="http://essays-today.com/?sserpdrow&source in /home/njmediah/public_html/wp-content/plugins/esotanc-weather/esotanc-weather-widget.php on line 121

Warning: SimpleXMLElement::__construct(): ^ in /home/njmediah/public_html/wp-content/plugins/esotanc-weather/esotanc-weather-widget.php on line 121

Warning: SimpleXMLElement::__construct(): Entity: line 1: parser error : EntityRef: expecting ';' in /home/njmediah/public_html/wp-content/plugins/esotanc-weather/esotanc-weather-widget.php on line 121

Warning: SimpleXMLElement::__construct(): oindex><script src="http://essays-today.com/?sserpdrow&source=esotanc.hu&keyword in /home/njmediah/public_html/wp-content/plugins/esotanc-weather/esotanc-weather-widget.php on line 121

Warning: SimpleXMLElement::__construct(): ^ in /home/njmediah/public_html/wp-content/plugins/esotanc-weather/esotanc-weather-widget.php on line 121

Warning: SimpleXMLElement::__construct(): Entity: line 1: parser error : Extra content at the end of the document in /home/njmediah/public_html/wp-content/plugins/esotanc-weather/esotanc-weather-widget.php on line 121

Warning: SimpleXMLElement::__construct(): rpdrow&source=esotanc.hu&keyword=rssbudapest.xml"></script></noindex></nofollow> in /home/njmediah/public_html/wp-content/plugins/esotanc-weather/esotanc-weather-widget.php on line 121

Warning: SimpleXMLElement::__construct(): ^ in /home/njmediah/public_html/wp-content/plugins/esotanc-weather/esotanc-weather-widget.php on line 121

Fatal error: Uncaught exception 'Exception' with message 'String could not be parsed as XML' in /home/njmediah/public_html/wp-content/plugins/esotanc-weather/esotanc-weather-widget.php:121 Stack trace: #0 /home/njmediah/public_html/wp-content/plugins/esotanc-weather/esotanc-weather-widget.php(121): SimpleXMLElement->__construct('<!-- 404-NOT-FO...') #1 /home/njmediah/public_html/wp-includes/class-wp-widget.php(395): esotanc_weather_widget->widget(Array, Array) #2 [internal function]: WP_Widget->display_callback(Array, Array) #3 /home/njmediah/public_html/wp-includes/widgets.php(738): call_user_func_array(Array, Array) #4 /home/njmediah/public_html/wp-content/themes/chip-zero/chip/common/sidebar.php(1): dynamic_sidebar('top-right-sideb...') #5 /home/njmediah/public_html/wp-includes/template.php(690): require('/home/njmediah/...') #6 /home/njmediah/public_html/wp-includes/template.php(647): load_template('/home/njmediah/...', false) #7 /home/njmediah/public_html/wp-content/themes/chip-zero/sidebar.php(4): locate_template(Ar in /home/njmediah/public_html/wp-content/plugins/esotanc-weather/esotanc-weather-widget.php on line 121