A Magyar motorgyártás
 
Az első magyar motorkerékpárt Bánki Donát készítette 1894-ben.
Az első belső égésű motor tervei (1900-ban) Csonka Jánosnak köszönhető,
és a járműveket a Ganz Gyárban gyártották le.
 
Sok magyar próbálkozott motorkerékpár építéssel.
Csak néhány: Dedics Ferenc, Hóra Nándor, Poszert Károly…
Az első nagy sikert a WM TURÁN,majd a CSEPEL hozta az 1930-as években.
A motorokkerékpárok sikere a Mérey testvérek nevéhez fűződik.
 
Az országban több motorgyártó is üzemelt:
 
Csepelen  Pannóniákat,
Zuglóban Danuviákat,
Egerben Bervákat gyártottak. 

 

BERVA
Egerben 1957-ben elkészültek az első Berva prototípusok, s 1958-ban megindult a sorozatgyártás.Egy KGST határozat miatt 1962-re be kellett szüntetni a gyártását
berva
BMG
Az 1930-as évek végén Magyarországon nagyon népszerű lett a 100, és 125 cm3-esek.
 bmg
CSEPEL,PANNONIA
A Csepeli Motorkerékpárgyár sokáig nehéz  körülmények között működött.1975-ben véget ért a Pannoniák gyártása.
 csepel

pannoniat5h1

DANUVIA
A motorkerékpárgyártás jellegzetes és sikeres terméke volt a Csepel 125.Aztán D-Csepelnek,majd később Danuviának nevezték el.12 évig gyártották.
 danuvia
Dongó motor
Olasz minta alapján az 1950-es években két évig készült a kerékpárra szerelhető segédmotor.
 dongomotor
Duna oldalkocsi
A motorkerékpárok mellett oldalkocsik is készültek Magyarországon.
 dunaoldalkocsi
MÁTRA
Urbach László 1939-1949 között gyártotta ezt a  kismotorkerékpárt Ha nem jön közbe a második világháború, a Mátrából nemzetközileg elismert motor lett volna.
 matra10
MÉRAY
Méray-Horváth Lóránd és testvére, Endre voltak az elsők Magyarországon, akik ipari körülmények között állítottak elő motorkerékpárokat.A Méray cég 1923-1948 között működött.
 meray
Népmotor
A Stadler Mihály Rt 1937-1939. között Zündappokat szerelt össze, majd a német motor mintára hasonló kétkerekűt készítettek Népmotor néven.
 nepmotor
NOVA
Rauchbauer Antal Nova motorkerékpárját az 1920-as évek vége felé nagyon rövid ideig a Kistarcsai Vasútfelszerelési Gépgyárban készítették.
 nova
PANNI robogó
Ugyanabban az időszakban gyártották,mint a bervát.A sorsa is ugyanaz lett.
 pannirobogo
SHB
Schweitzer Henrik a varrógép-  és kerékpárkereskedő vállalkozását az 1930-as évek elején háromkerekű motoros áruszállítók és segédmotoros kerékpárok gyártásával egészítette ki.
 shb
TÜNDE robogó
1958.augusztusára elkészült a Tünde névre keresztelt robogó működő prototípusa.A sorozatgyártás csak 1960-ban indult meg.Kb. 2500 készült belőle.És két múlva ennek a gyártását is leállították.
 tunde17501

 

Magyar motorkerékpár típusok Hol,és kik gyártották őket
 Berva Eger
 BMG Csepel( Antal-féle Motor- és Gépüzem: 1942-1943;    Bartha Motor- és Gépgyár:1943-1949)
Danuvia Samum   Danuvia Ipari és Kereskedelmi Kft
Danuvia Csepel
Dongó motor székesfehérvári Vadásztölténygyár
 Dormán motorok Dormán motorjavító
 Duna oldalkocsi  Vác (Dunai Hajógyár)
 Emmag   Első Magyar Motorkerékpár- és Alkatrész Gépgyár
Gaia Monor (Bódi Gábor)
 Gujdár Kispest (Gujdár József)
 KMB   Kiss Motorközpont Budapest
 Mátra   Urbach László 1939-1949
Méray Méray Motorkerékpárgyár Rt
Népmotor Stadler Mihály Rt
 Nova Kistarcsai Vasútfelszerelési Gépgyár
Panni  Csepeli Kerékpárgyár
Pannonia  Csepeli Motorkerékpárgyár
SHB Schweitzer Henrik
Tünde Csepeli Motorkerékpárgyár
  Zolnay Endre féle összecsukható motorkerékpár   Weiss Manfréd konszern

2013.10.20.


Comments are closed.