A JAWA története
 
A JAWA név a Janeček és Wanderer név első két betűjéből áll össze.A Kelet-Csehországi Frantisek Janeček 31 éves korában önállóan kezdett dolgozni és megnyitotta a saját szerelő műhelyét Prágában.
 
A legismertebb találmánya a kézigránátja volt.

Amikor 1929-ben a hadiipari termelés leáldozóban volt, Janeček rögtön elhatározta, hogy motorkerékpárokat fog készíteni.
A Wanderer 500 köbcentis motorját választotta.
1.jawa 500 ohv 1929Janečeknek nem volt semmi tapasztalata a motorkerékpárok területén,de a gyártási technológiákhoz nagyon értett.
Az első Jawa 500 már egyből fejlett módszerekkel,alkatrészekkel került piacra.
2.jawa 175 1932 
A harmincas években a legtöbb motorkerékpár 500 cm3-es volt oldalkocsival, és később egyre több lett a 750-es.
Janeček másként gondolkodott,és elkezdett kisméretű kétütemű motorokat gyártani.
Közösen épített  G. W. Patchett angol mérnökkel egy könnyű és egyszerű motorkerékpárt.
Ez az olcsón megvásárolható motor közkedveltté vált.
1933-ban ez a JAWA vált a legnépszerűbb motorkerékpárrá Csehszlovákiában, és a gyár leállította a nagyobb cm3-es járművek gyártását.
Egy erősebb motor igénye miatt Janecek kifejlesztette a JAWA 350 SV négyütemű, egy évvel később a JAWA 350 OHV négyütemű motort.A II. Világháború a JAWA motorkerékpárok fejlesztésének és gyártásának végét jelentette.
Amikor 1938-ban a németek elfoglalták Csehszlovákiát a gyárat átszerelték repülőgépmotorok és generátorok meghajtó motorjainak gyártásához.
Eközben 1940-ben Janeček elkezdett dolgozni egy új motorkerékpáron.
1941-ben Frantisek Janeček elhunyt és a céget fia, Karel üzemeltette tovább.
Az új modellt katona zöldre festették és a német megszállók őrizete alatt tesztelték.
Megengedték,mert a németek járműveit is ők szervizelték.
Az hogy a német megszállás közben motorkerékpárokat gyárthatott nagy előny volt a későbbiekben,
hiszen a háború után már rögtön egy bevált és modern új motorkerékpárt tudott a piacra dobni.
Ebbe a motorkerékpárba 249 cm3-es egyhengeres, kétütemű motort építettek.
Sajnos a JAWA gyárat államosították és Karel Janeček elhagyta az országot.
3.jawa 350 1946
1948-ban megjelentek a 350 cm3-es kéthengeres motorkerékpárok a régi 250-es vázára építve.
Ez volt az első modell,melyet JAWA-Ogar néven vezettek be,
mert ezt a harmadik legnagyobb csehszlovák motorgyár készítette,az Ogar.
Az Ogar 1948-ban a Jawa gyárba olvadt.
4.jawa 500 ohc19521952-ben kijött a JAWA 500 cm3-es négyütemű OHC motorja.
Ezt 1958-ig gyártották.
Azért csak eddig,mert a négyütemű motor gyártása nehézkes
volt és gazdaságilag nem érte meg.
Maradtak a kétüteműk gyártásánál.
1954-től az új 250 és 350 cm3-es modelleket a JAWA-ČZ gyártotta.
A hivatalos megnevezése JAWA-ČZ 353 és 354 volt.Ezeket a modelleket a JAWA-ČZ készítette 125 és 175 cm3-es motorokkal is.
                 5.jawa 250 350 1954 6.Jawa 353 250 1958 7.jawa 354
Amikor a Szovjetunió piaca megnyílt,a JAWA 354-es gyártását vették előtérbe, mivel ehhez lehetett oldalkocsit kapcsolni.
Ebben az időben Csehszlovák miniszterelnök azt mondta,hogy a szocialisták nem vezetnek motorkerékpárt.
Ennek ellenére a JAWA még mindig folytatta a tevékenységet. 
8.jawa 250 350 1970
9.jawa 350 1986Az 1980-as években újabb fejlesztéseket eszeltek ki.
Ekkoriban Magyarországon virágzott a Jawa eladás.
Majd a’90-es évek vége felé elég rosszul mentek a dolgok a JAWA gyár tekintetében
és megszüntették Magyarországgal a kereskedést.

Ennek oka főleg az volt,hogy nem csak eladni kellett a motorokat,hanem a szervizhálózatot is fenn kellett tartani.

Erre viszont a magyarországi árbevételük nem volt elegendő.
Ezzel egy időben több más cég is ugyanígy döntött.
2007-ig lejött a gyártósorról néhány típus, melyeket mi Magyarok is örömmel vettünk volna, mert megfizethető áron készültek. 
A gyár több részre szakadt.
A JRM Jawa Divišov a.s. salakmotorok motorjainak gyártásával,
A JAWA Moto spol sr.o. továbbra is a hétköznapi motorkerékpárok gyártásával foglalkozott.
A Struktura Motoscoot, as.a kisebb kategóriát képviselik.Mint sok más, a motorgyártás is egyre jobban elhelyeződött a Távol-Keletre, és ma már kínai licenc alapján JAWA néven jönnek ki modellek… 
Jelenleg főként a 640-est forgalmazzák, de nemrég jött ki a kaliforniai 250-es is.
Ezeket Magyarországon sajnos már nem tudjuk megvásárolni.
                                                                                                    2014.01.26
10.jawa 640 sport 1998 11.jawa 250 2000 12.Jawa 640 Tramp 13.JAWA 660 CALIFORNIAN


Comments are closed.