A kártyanaptár szerepének fejlődése Magyarországon.

Olvasmányaim szerint 1945 után a kereskedelemben a piacgazdaságot a hiánygazdaság váltotta fel. Kevés volt az áru, így nem volt mit reklámozni sem. Nem volt verseny, hiszen minden termelő-és ipari szövetkezet egy helyre összpontosult, vagyis állami kézbe került.

Megszokásból mégis valamiért életben tartották a már régóta kialakult egyes hirdetési formákat, mint pl. az utcai hirdető plakátokat, amelyek reklámoztak bizonyos termékeket, szolgáltatásokat.

Dsc09185Ekkor kezdtek el az akkor még tárca naptáraknak nevezett papírra is reklámokat nyomtatni.

Maga a kártyanaptár már előtte is létezett, de nem, mint reklámhordozó, és csak a névnapokat, napokat, heteket tartalmazta,de néha grafikus alkotást is.  

 

A Kossuth nyomda és az Ofszet-és játékkártyagyár kezdte el először nyomtatni ezt a fajta hordozót állami megrendelésre.Mivelhogy elég tetszetősnek bizonyult szinte minden cégnek ez volt a saját kialakult arculatának megtestesítője.Az ötvenes években már divattá alakult, de főleg a hatvanas és hetvenes években, amikor már a technikai fejlődés is lehetővé tette a szebb és minőségileg jobb nyomdai munkák kivitelezését.Már fényképeket nyomtak rá, és különböző grafikákkal cifrázták.Dsc09186 Dsc09191 Dsc09189 Dsc09195

Dsc09187  Dsc09188  Dsc09193

Ekkoriban még elég prűdek voltak az emberek, ezért az erotika kimaradt a reklámozásból.

Nem jelenhetett meg az ilyen jellegű újság vagy plakát. De a kártyanaptár ezt a jeget is megtörte. Megjelentek kezdetben a fürdőruhás, majd a rövid szoknyás női modellek.

       Dsc09210                            Dsc09209

A nyolcvanas évektől pedig megjelentek a teljes meztelenséget tartalmazó kiadványok, ahol ez a kis csel már igazi reklám fogásnak számított, hiszen a legszebb női idomokkal kiegészítve láthattuk viszont az üdítőitalokat, műszaki cikkeket, kozmetikumokat, stb…

Mondhatom, hogy akkoriban élte I. virágkorát a kártyanaptár.

 Dsc09211  Dsc09213  Dsc09212

Egyébként nem is gondolná az ember, hogy milyen hasznos dolog. Hiszen, a cégeknek egyrészt névjegykártyaként, másrészt reklámként szerepel. A magánembernek egy úti társ a tárcájába téve.

A gyerekek közösségi életében nagymértékben segédkezett, hiszen elkezdték gyűjteni, és csereberéltek egymás között, ezáltal mind több barátság szövődött.

Dsc09197   Dsc09199   Dsc09217

Ez így ment sokáig, de sajnos a kilencvenes években a számítástechnika fejlődésével megcsappant ez a tendencia. Már nem is volt annyira népszerű, mert másfajta reklám kampányforma is betette a lábát erre a területre. Lásd: számítástechnika, internet, tv-rádió reklámok túlzott mértékben,stb.

Lássuk be a mi kis kedvencünk a „kártyanaptár” majdnem hanyatlani kezdett, de kitartott és túlélte ezt a néhány év holtpontnak nevezhető időszakot. Fenntartotta önmagát kevesebb példányszámmal is, és eljön az az idő amikor ismét felül kerekedik minden reklámhordozón, vagy legalábbis beáll a csatasorba. Szerintem már itt is van!

2009-et írunk és elég szép számmal jelennek meg az újabbnál-újabbak, szebbnél-szebbek. 

Dsc09219 Dsc09228 Dsc09225

Szerintem ehhez elég nagymértékben járultak hozzá a gyűjtők is! Hiszen a szenvedély az megmaradt, és minden évben cégeket, üzleteket felkeresve érdeklődtünk a kártyanaptár után.

Ezáltal felkeltettük az emberek figyelmét.

Nagy örömünkre azért volt még néhány hely, ahol megmaradt az a szokás, hogy a vásárlónak adtak egy ilyet ajándékba szeretettel és köszönetképpen rajta a címükkel, telefonszámukkal, árú kínálatukkal gyönyörű grafikával és fotóval fűszerezve, hogy máskor is szívesen visszatérjen hozzájuk.

Dsc09227 Dsc09221 Dsc09215

Ezeket a cégeket látva (akik még ebben a hirdetési formában fantáziát látnak) a többi vállalkozók, üzletek, szolgáltatók is mind egyre többen sorakoznak fel még ma is, és keresik meg a nyomdákat azzal, hogy ők is megrendeléseket adjanak le a nem csak a saját céljaik elérését elősegítő, hanem az ajándékozás tárgyát is képező „kis papírok” gyártására. Persze az sem elhanyagolható,hogy üzletkötők százai keresik fel a különböző cégeket, hogy ismertessék a lehetőségeket és ajánlatokat tegyenek ezzel kapcsolatban.Ez mindenképpen hasznos más oldalról nézve is, hiszen sok embernek ad „munkát és kenyeret”. Ugye milyen érdekes? A kis kedvencünk még egy bizonyos megélhetési formát is biztosít sok ember számára ekképpen is… Ajánlom ezt a cikket azoknak, akik valamilyen formában már kapcsolatban voltak a kártyanaptárral!Ha meg nem, akkor éppen itt az ideje 🙂Üdvözlettel! Nagy János Hajdúdorog; (2009.01.10.)

Dsc09229

                                                                               (szerk. frissítve:2013.12.03.)

 


Comments are closed.