A QR kód használata már lassacskán kezd ismertté válni Magyarországon is. Láttam már plakátokon, hirdetéseken, sőt egyre több kártyanaptáron is látom viszont őket. Erről bővebben itt>>>
A világon egyre elterjedtebb, de hazánkban még mindig nem annyira, ezért én ezúton szeretném itt népszerűsíteni, és írok róla egy kis rövid ismertetőt.
A QR-kód (Quick Response-kód) egy kétdimenziós vonalkód, de inkább tulajdonképpen pontkód, amit a japán Denso-Wave cég fejlesztett ki 1994-ben.
Neve angol eredetű szó: Quick Response. Jelentése: gyors válasz
Rendkívül népszerű Ázsiában, ahol számos plakáton, hirdetésen szerepel és a legtöbb okostelefon is képes értelmezni. Sőt már a boltok polcain lévő termékek mindegyike el van látva ilyennel. A vásárlók telefonjaikat oda tartva szkennelik be, hogy hasznos információkat kapjanak az egyes árucikkekről, amelyekről megtudhatják, hogy pl. a gyümölcslé, édesség, konzerv, vagy bármilyen élelmiszer milyen összetevőket tartalmaz. Súlyát, árát, egyszóval mindent, amire csak szükség lehet.
A kód tartalmazhat lényegében majdnem bármit.
- Egy névjegykártyát, amin az adataink, elérhetőségeink vannak.
- Hosszabb szöveget, mondatokat a cégünk, vagy foglalkozásunk témájával kapcsolatban.
- Egy weboldal elérhetőségét (honlapcímet)
- Egy üzenetet
- Mindezt lehet kombinálva is..
Minél több információt írunk bele, annál sűrűbb lesz a kód pontjainak összessége, és emiatt nagyobb lesz a QR kód mérete… Tehát, azért erre ügyelni kell, hogy ne vigyük túlzásba.
Jó tulajdonsága, hogy bármilyen irányból készülhet róla fénykép vagy beolvasott kép. Ez azért lehetséges, mert a kód megfejtésére szolgáló szoftverek a három sarokban elhelyezett minden QR-kódban azonos minta alapján el tudják dönteni, milyen irányban kell a kód pontjait értelmezni, akkor is, ha a kódbélyegről készült kép esetleg ferde.
Másik pozitív tulajdonsága, hogy sokkal több információt képes tárolni jóval kisebb helyen, mint egy egydimenziós kód.
A leolvasó eszköznek 1,5 másodpercnyi szkennelésre van szüksége ahhoz, hogy leolvassa az információkat, ami a felhasználó azonosítására alkalmas információkat is tartalmazhat.
A QR-kódok magas hibatűrő képessége miatt lehetőség van a kód esztétikai célú módosítására is. Ez például akkor lehet hasznos, ha a kód egy grafikus hirdetés részét képezi, és az a cél, hogy a reklám képi megjelenésétől ne üssön el a QR-kód fekete-fehér, szögletes ábrája. Lehetőség van például arra, hogy a QR-kód belsejébe logót vagy fényképet helyezzenek el, és – bizonyos határok között – az ábra színét és formáját is el lehet változtatni anélkül, hogy a kód olvashatatlanná válna.
Egy új eljárással a QR kód mögé bármilyen kép tehető. A kód pontjai átlátszóak lesznek és speciális kialakításuk van. Az átlátszóság növelésével a kód jobban beleolvad a képbe, azonban így csökken az olvashatósága is. Régebbi típusú készülékek és QR kód olvasó programok az ilyen kódokat lassabban olvashatják be.” (wikipédia)
Ilyen kódot bárki készíthet magának a világhálón található generátorok segítségével, ami aztán letölthető és felhasználható bármilyen kézzel fogható papíralapon készült szórólapon, plakáton, hirdetésen, naptárban, és egyáltalán mindenütt.
Csak néhány QR kód generátor példaképpen:
http://qr-kod-keszites.hu/qr-kod-generator
http://www.qrstat.hu/qr-kod-generalas.htm
http://hu.qr-code-generator.com/
http://www.nevjegyexpressz.hu/qrkod-generator.htm
2015.12.09.