Sajnos a bukósisak az a fajta termék, aminek az ára szoros összefüggésben van a minőséggel és ebből adódóan az általa nyújtott biztonsággal.
Tudom, sajnos a legtöbb motoros nem engedheti meg magának a legdrágább sisak megvásárlását, de szerencsére van alternatíva. Már olyan értelemben, hogy az EU szabványoknak köszönhetően ma már minden sisaknak egy biztonsági minimumot el kell érnie. Tehát az olcsóbb sisakoknak is közel azt kell nyújtania, mint a legdrágábbaknak. (ELVILEG)
Ugyanis emiatt a gyártók az ún. biztonsági alkatrészeken nem nagyon tudnak spórolni csak a komfortérzési tényezőknél variálhatnak az árakkal.
Miből készülnek a bukósisakok?
- A legtöbb bukósisak fröccsöntött polikarbonát (műanyag) héjszerkezetű. ( Pl. Lexan, ami a legjobb polikarbonát.) ABS.
Ezek hőre lágyuló műanyagok, könnyen alakíthatók, ezért nagy mennyiségű sorozatgyártásra ideálisak ezért is olcsóbbak. Vastagabb rétegben kell alkalmazni, emiatt ezek a bukósisakok súlya nagyobb.
Ezek legnagyobb előnye az olcsóságuk mellett a strapabíróságuk.
Néhány kisebb leejtés nem okoz szerkezeti változást bennük.
- Kompozit héjszerkezetű.
Önmagában karbon vagy kevlár bukósisak nem létezik.
Ugyanis önmagukban nem alkalmasak erre a célra. A karbon rideg és könnyen reped, a kevlár a kelleténél rugalmasabb anyag, ezért minden kompozit sisak alapjául üvegszál szolgál. A karbont és a kevlárt pedig külső rétegnek használják.
Általában üvegszál, karbonszál és műgyanta keverékéből állnak.
A drágább sisakoknál a héj kettős rétegben karbon-kevlár-üvegszál és műgyanta keveréke.
Ezek a sisakok biztonságosabbak és drágábbak, és súlyuk kisebb, mint a polikarbonátból készülteké.
A kompozit sisakok érzékenyebbek a leejtésre. Ha a festék alatti műgyanta bereped, akkor ki kell cserélni, mert a következő ütést már gyengébben tudja elnyelni az anyag.
A belseje mindegyiknél habosított polisztirol,(közismert nevén hungarocell).
Vásárlási tanácsok.
Hogyan válasszunk magunknak bukósisakot?
Ha vásárlás előtt állsz azt tudnod kell, hogy milyen fajta sisakot szeretnél. Azt döntsd el te magadnak, hogy nyitott, zárt, felnyitható állrésszel legyen-e, beépített napszemüveg kell-e, és ilyenek. Ezt könnyű eldönteni ha már megvan a motorod, hogy milyen illik hozzá típusban, formában és színben egyaránt.
Aztán jöhet az ára. Mennyi pénzed van rá. Egyesek szerint minél drágább, annál jobb.
Szerintem olcsóbban is lehet megbízható és szép bukókat venni.
Egy 20-30 ezer forintos sisak is rendesen védi a fejet, legfeljebb nem biztos, hogy a zajvédelme ugyanolyan lesz, mint egy 100 000 forintosé. De, ha olyan motoron használjuk, amivel csak mondjuk max.120 km/h -val közlekedünk, akkor bőven elég ez is.
Az ár önmagában azért nem irányadó, mert a nagyobb gyártók mérnököket fizetnek azért, hogy fejlesszenek, és sokat teszteljenek, ami nagyon sokba kerül, és árban meg is mutatkozik a nevesebb sisakoknál. E mellé még hozzá adódik az is, hogy bizonyos gyártási műveleteket egyedileg kézi munkával végzik az automata gépek helyett.
Ellenben más kisebb gyártók nem fizetnek egy-egy új formáért, és a sorozatgyártás során automata gépekkel dolgoznak ezért tudnak olcsóbbak lenni. De, mint említettem nekik is be kell tartani az előírt szabványokat.
Zárt sisak vásárlásánál a legfontosabb a méret, aminek kiválasztása nem is olyan egyszerű.
Érdekes tanács, amit olvastam egyszer a totalbike oldalán, hogy:
„Ha találunk a polcon egy olyat, ami pont jó a fejünkre, kényelmes, nem szorít, akkor tegyük is szépen vissza, és vegyük meg az eggyel kisebb méretet.”
Na, ezt tényleg jól meg is jegyeztem és valóban így van. Én is így vettem sisakot.
Ugyanis az arcot támasztó bélések a használatkor a későbbiekben meg fognak puhulni valamennyire. Ezért fontos, hogy újonnan inkább picit passzosabb legyen.
Nem kell attól megijedni, hogy nehézkes a belebújás az elején. (Ugyanis szándékosan szűkebbre van méretezve a nyakrésznél). Az a jó, mert akkor biztosan megfelelően támasztanak mindenhol a párnák a felvétel után,
A belső bélése legyen kivehető, mosható, jó nedvszívó képességű antiallergén és antibakteriális anyagból.
A nyitható állrésszel készült sisakok egyáltalán nincsenek olyan biztonságosak, mint a zártak!
Ugyanis jobban mozognak a fejen, mert hiányoznak az arcpárnák, amik elölről megtámasztanák a sisakot.
És, hogy milyen megoldás van a plexi párásodása ellen, azt olvasd el a következő cikkemben, amelynek címe:
Néhány videó a bukósisakok gyártásáról:
SHOEI bukósisak gyártása
NOLAN bukósisak gyártása
NEXO bukósisak gyártása
2016.02.08.