Az MZ története
 
Az Mz motorkerékpár a nevét arról a helyről kapta ahol gyártották.
Vagyis: „Motorrad aus Zschopau” kezdő betűit kapta. Magyarul Motorkerékpárok Zschopauból
Az MZ gyár 1904-ig textilüzem volt,majd gőzkazán szerelvényeket kezdtek el gyártani.
Az első világháborúban gőzgépeket gyártottak.
Hugo Ruppe tanácsára kétütemű gyerekmotorokat kezdtek el tervezni a DKW-t.

1919-tol segédmotorok hajtására is alkalmassá tették hajtóműveiket.
 
Ennek hatására 1928-ra a világ legnagyobb motorkerékpár gyára lett.
1933-ban a DKW beleolvadt az Auto Union vállalatba, melyet ezentúl a következő gyárak alkottak:
DKW, Audi, Horch és Wanderer.
 
A második világháborúban a gyár nagyon jó motorkerékpárokat szállított a hadsereg számára.
Németország veresége után a szovjetek lefoglaltak és elszállítottak minden gépet és felszerelést.
Ekkor az Auto Union feloszlott.
 

1950-ben újra elindulhatott a gyártás.

El is kezdték az IFA DKW RT125 összeszerelését,

amely akkoriban modern motornak számított első és hátsó teleszkóp rugózásával.
1.ifa dkw rt125 1954
Nagyon nehéz volt beszerezni egyes alkatrészeket,mert nagy volt a távolság a beszállítóktól.
Az üzem belföldre és külföldi exportra egyaránt gyártott motorokat.
Számuk egyre nőtt.
1955-re évi 30.000-et sikerült legyártani.
A gyár 1956-ban vette fel az MZ nevet (Motorrad aus Zschopau)
Walter Kaaden és Daniel Zimmermann mérnökök segítségével egyeduralkodók voltak legmodernebb technikájukkal.
Versenyeket nyertek éveken át.
 
Az RT125-öst felváltotta az ES125 és az ES150 típus.Közben megjelent az ES175 és az ES250.
2.mz es175 1957

3.mz es250 1957

 

 

 

 

 

A Simson gyár is átállt a 250-es motorok gyártására,ezért növelni kellett a termelést nehogy le maradjanak a piacról.
Wankel motorok gyártását is fontolgatták a Wartburg és Trabant gépkocsikba.
Megjelent az ES300-as oldalkocsis motor.

4.mz es300

Közben a motorkerékpár gyártás teljes leállítása is megfordult a fejükben,de 1967-ben a lipcsei kiállításon az ES175/2 és az ES250/2 típusok
(„Trophy” kiegészítő névvel illették őket) nagyon jó eredményt értek el.
Ezek újabb technikai fejlődést jelentettek elődeikhez képest.

5.mz es250 trophi 1969 6.mz ets 150 1972 7.MZ TS125 1975

1969-ben megjelentek az ES125/1,az ES150/1,és az ETS250 Trophy motorok.
A Trophy sportos megjelenésével és első teleszkóp villájával népszerűvé vált.
 
 
1970-ben a pénzhiány miatt az MZ helyzete rosszabbra fordult,és a fejlesztés is lelassult.
Ettől függetlenül a termelés folyt tovább és ekkor lett az ETS125 és az ETS150,
amelyek elöl teleszkópvillával kerültek eladásra. 
8.mz ts 250.1 1976Később a TS típusok kerültek gyártásra,
amelyek újfajta alsó összekötés nélküli hídvázat kaptak.
 
1976-ban kiadták a TS250/1-et 5 fokozatú váltóval.

 

A 80-as években új konstrukció váltotta fel az addigi technikát.

Beépítésre került a tárcsafék,különválasztott kenési technológia,12V-os generátor, stb…
Előbb az ETZ250,majd 1985-ben a régi TS125 és 150-es széria helyett az ETZ125 és 150 került piacra.
A minőségük azonban nem érték el az elődökét munkaerő és anyaghiány miatt.

 9.mz etz 250 1980 10.mz etz 125 1985 11.mz etz 150 1985

 

12.mz etz 251 19881988-ban került forgalomba az ETZ251, amely a kisebb 150-esműszaki megoldásait alkalmazta.
Hiába kapott nagyobb motort és erősített vázat akkor is alulmaradt a nyugati motorok színvonalától.

 

 

1989-ben elkészült az ETZ OR (Off-Road) változata, amely az enduró irányvonalát követte, de piacra sosem került.
Inkább az ETZ301-be fordítottak több energiát, amely a 251-es nagyobb köbcentijű változata volt.

13.mz etz150 or 14.MZ etz 301 1989

 

15.mz etz 500r 19891989-ben négyütemű 500cm3-es Rotax motort építettek be, mert a kipufogógáz korlátozási szabályok miatt a
kétütemű motor kezdett a háttérbe szorulni.
Az MZ500R kevés darabszámban került a piacra, mert az 1989-es tüntetések és határnyitás után a belföldi piac összeomlott. 

 

Nyugati márkák özönlöttek be a keleti országrészbe. A régi bevált motormárkákra már nem volt kíváncsi senki.
Az exportlehetőségek is megszűntek létezni. Így az MZ versenyképtelenné vált.

Több konkurens motorkerékpár gyártó kereste fel az MZ-t átvétel reményében. Eredménytelenül.
1991-ben bezárták az üzemek egy részét, és felszámolási eljárást indítottak a cég ellen.
1992-ben az MZ jogutódja a MUZ (Motorrad- und Zweiradwerk GmbH) lett.

16.MZ Skorpion 660 19931993-ban a gyártóüzem átköltözött Hohndorf-ba, ahol a Skorpion 660-ast Yamaha motorral elkezdték gyártani.

 

 

 

A régi gyártósorokat Törökországba szállították.

1993-ban ismét elkezdték gyártani a 251-es és 301-es típusokat.
1995-ben az MZ-B Vertriebs GmbH elkezdte importálni a török MZ-ket.
1997 után a Kanuni GmbH vette át az MZ-B-től az importőri jogokat.
1998-ban a MUZ lemondott az MZ logóról, és áttértek a Kanuni logóra.

Később a török import végleg megszűnt.
Eközben a MUZ vállalatot 1996-ban felvásárolta a malajziai cég.
A nagy beruházás hatására 2000-től újabb és újabb modellek jelentek meg a kínálatban:
RT 125,Baghira,Mastiff és az 1000 SF.
17.MZ-RT-125 2005 18.mz baghira 660 2005
19.mz mastiff 2007 20.MZ 1000SF 2005
21.MZ 1000SF 2005.2 22.MZ 1000SF 2005.3
Az 1922-ben alapított MZ motorgyár 2008-ban végleg bezárta kapuit.
                                                                                                                                                                                                                                             2014.01.26.

Comments are closed.