A JAWA története
A JAWA név a Janeček és Wanderer név első két betűjéből áll össze.A Kelet-Csehországi Frantisek Janeček 31 éves korában önállóan kezdett dolgozni és megnyitotta a saját szerelő műhelyét Prágában.
A legismertebb találmánya a kézigránátja volt.
Amikor 1929-ben a hadiipari termelés leáldozóban volt, Janeček rögtön elhatározta, hogy motorkerékpárokat fog készíteni.
A Wanderer 500 köbcentis motorját választotta.

Az első Jawa 500 már egyből fejlett módszerekkel,alkatrészekkel került piacra.

A harmincas években a legtöbb motorkerékpár 500 cm3-es volt oldalkocsival, és később egyre több lett a 750-es.
Janeček másként gondolkodott,és elkezdett kisméretű kétütemű motorokat gyártani.
Janeček másként gondolkodott,és elkezdett kisméretű kétütemű motorokat gyártani.
Közösen épített G. W. Patchett angol mérnökkel egy könnyű és egyszerű motorkerékpárt.
Ez az olcsón megvásárolható motor közkedveltté vált.
1933-ban ez a JAWA vált a legnépszerűbb motorkerékpárrá Csehszlovákiában, és a gyár leállította a nagyobb cm3-es járművek gyártását.Egy erősebb motor igénye miatt Janecek kifejlesztette a JAWA 350 SV négyütemű, egy évvel később a JAWA 350 OHV négyütemű motort.A II. Világháború a JAWA motorkerékpárok fejlesztésének és gyártásának végét jelentette.
Ez az olcsón megvásárolható motor közkedveltté vált.
1933-ban ez a JAWA vált a legnépszerűbb motorkerékpárrá Csehszlovákiában, és a gyár leállította a nagyobb cm3-es járművek gyártását.Egy erősebb motor igénye miatt Janecek kifejlesztette a JAWA 350 SV négyütemű, egy évvel később a JAWA 350 OHV négyütemű motort.A II. Világháború a JAWA motorkerékpárok fejlesztésének és gyártásának végét jelentette.
Amikor 1938-ban a németek elfoglalták Csehszlovákiát a gyárat átszerelték repülőgépmotorok és generátorok meghajtó motorjainak gyártásához.
Eközben 1940-ben Janeček elkezdett dolgozni egy új motorkerékpáron.
1941-ben Frantisek Janeček elhunyt és a céget fia, Karel üzemeltette tovább.
Az új modellt katona zöldre festették és a német megszállók őrizete alatt tesztelték.
Megengedték,mert a németek járműveit is ők szervizelték.Az hogy a német megszállás közben motorkerékpárokat gyárthatott nagy előny volt a későbbiekben,
1941-ben Frantisek Janeček elhunyt és a céget fia, Karel üzemeltette tovább.
Az új modellt katona zöldre festették és a német megszállók őrizete alatt tesztelték.
Megengedték,mert a németek járműveit is ők szervizelték.Az hogy a német megszállás közben motorkerékpárokat gyárthatott nagy előny volt a későbbiekben,
hiszen a háború után már rögtön egy bevált és modern új motorkerékpárt tudott a piacra dobni.
Ebbe a motorkerékpárba 249 cm3-es egyhengeres, kétütemű motort építettek.
Sajnos a JAWA gyárat államosították és Karel Janeček elhagyta az országot.
Ebbe a motorkerékpárba 249 cm3-es egyhengeres, kétütemű motort építettek.
Sajnos a JAWA gyárat államosították és Karel Janeček elhagyta az országot.

1948-ban megjelentek a 350 cm3-es kéthengeres motorkerékpárok a régi 250-es vázára építve.
Ez volt az első modell,melyet JAWA-Ogar néven vezettek be,
Ez volt az első modell,melyet JAWA-Ogar néven vezettek be,
mert ezt a harmadik legnagyobb csehszlovák motorgyár készítette,az Ogar.
Az Ogar 1948-ban a Jawa gyárba olvadt.
Az Ogar 1948-ban a Jawa gyárba olvadt.

Ezt 1958-ig gyártották.
Azért csak eddig,mert a négyütemű motor gyártása nehézkes
Azért csak eddig,mert a négyütemű motor gyártása nehézkes
volt és gazdaságilag nem érte meg.
Maradtak a kétüteműk gyártásánál.
Maradtak a kétüteműk gyártásánál.
1954-től az új 250 és 350 cm3-es modelleket a JAWA-ČZ gyártotta.
A hivatalos megnevezése JAWA-ČZ 353 és 354 volt.Ezeket a modelleket a JAWA-ČZ készítette 125 és 175 cm3-es motorokkal is.
A hivatalos megnevezése JAWA-ČZ 353 és 354 volt.Ezeket a modelleket a JAWA-ČZ készítette 125 és 175 cm3-es motorokkal is.



Amikor a Szovjetunió piaca megnyílt,a JAWA 354-es gyártását vették előtérbe, mivel ehhez lehetett oldalkocsit kapcsolni.
Ebben az időben Csehszlovák miniszterelnök azt mondta,hogy a szocialisták nem vezetnek motorkerékpárt.
Ennek ellenére a JAWA még mindig folytatta a tevékenységet.
Ebben az időben Csehszlovák miniszterelnök azt mondta,hogy a szocialisták nem vezetnek motorkerékpárt.
Ennek ellenére a JAWA még mindig folytatta a tevékenységet.


Ekkoriban Magyarországon virágzott a Jawa eladás.
Majd a’90-es évek vége felé elég rosszul mentek a dolgok a JAWA gyár tekintetében
és megszüntették Magyarországgal a kereskedést.
Ennek oka főleg az volt,hogy nem csak eladni kellett a motorokat,hanem a szervizhálózatot is fenn kellett tartani.
Erre viszont a magyarországi árbevételük nem volt elegendő.Ezzel egy időben több más cég is ugyanígy döntött.
2007-ig lejött a gyártósorról néhány típus, melyeket mi Magyarok is örömmel vettünk volna, mert megfizethető áron készültek.
A gyár több részre szakadt.
A JRM Jawa Divišov a.s. salakmotorok motorjainak gyártásával,
A JAWA Moto spol sr.o. továbbra is a hétköznapi motorkerékpárok gyártásával foglalkozott.
A Struktura Motoscoot, as.a kisebb kategóriát képviselik.Mint sok más, a motorgyártás is egyre jobban elhelyeződött a Távol-Keletre, és ma már kínai licenc alapján JAWA néven jönnek ki modellek…
A JAWA Moto spol sr.o. továbbra is a hétköznapi motorkerékpárok gyártásával foglalkozott.
A Struktura Motoscoot, as.a kisebb kategóriát képviselik.Mint sok más, a motorgyártás is egyre jobban elhelyeződött a Távol-Keletre, és ma már kínai licenc alapján JAWA néven jönnek ki modellek…
Jelenleg főként a 640-est forgalmazzák, de nemrég jött ki a kaliforniai 250-es is.
Ezeket Magyarországon sajnos már nem tudjuk megvásárolni.
2014.01.26



