A Magyar motorgyártás
Az első magyar motorkerékpárt Bánki Donát készítette 1894-ben.
Az első belső égésű motor tervei (1900-ban) Csonka Jánosnak köszönhető,
és a járműveket a Ganz Gyárban gyártották le.
Sok magyar próbálkozott motorkerékpár építéssel.
Csak néhány: Dedics Ferenc, Hóra Nándor, Poszert Károly…
Az első nagy sikert a WM TURÁN,majd a CSEPEL hozta az 1930-as években.
A motorokkerékpárok sikere a Mérey testvérek nevéhez fűződik.
Az országban több motorgyártó is üzemelt:
Csepelen Pannóniákat,
Zuglóban Danuviákat,
Egerben Bervákat gyártottak.
BERVA Egerben 1957-ben elkészültek az első Berva prototípusok, s 1958-ban megindult a sorozatgyártás.Egy KGST határozat miatt 1962-re be kellett szüntetni a gyártását |
|
BMG Az 1930-as évek végén Magyarországon nagyon népszerű lett a 100, és 125 cm3-esek. |
|
CSEPEL,PANNONIA A Csepeli Motorkerékpárgyár sokáig nehéz körülmények között működött.1975-ben véget ért a Pannoniák gyártása. |
|
DANUVIA A motorkerékpárgyártás jellegzetes és sikeres terméke volt a Csepel 125.Aztán D-Csepelnek,majd később Danuviának nevezték el.12 évig gyártották. |
|
Dongó motor Olasz minta alapján az 1950-es években két évig készült a kerékpárra szerelhető segédmotor. |
|
Duna oldalkocsi A motorkerékpárok mellett oldalkocsik is készültek Magyarországon. |
|
MÁTRA Urbach László 1939-1949 között gyártotta ezt a kismotorkerékpárt Ha nem jön közbe a második világháború, a Mátrából nemzetközileg elismert motor lett volna. |
|
MÉRAY Méray-Horváth Lóránd és testvére, Endre voltak az elsők Magyarországon, akik ipari körülmények között állítottak elő motorkerékpárokat.A Méray cég 1923-1948 között működött. |
Népmotor A Stadler Mihály Rt 1937-1939. között Zündappokat szerelt össze, majd a német motor mintára hasonló kétkerekűt készítettek Népmotor néven. |
|
NOVA Rauchbauer Antal Nova motorkerékpárját az 1920-as évek vége felé nagyon rövid ideig a Kistarcsai Vasútfelszerelési Gépgyárban készítették. |
|
PANNI robogó Ugyanabban az időszakban gyártották,mint a bervát.A sorsa is ugyanaz lett. |
|
SHB Schweitzer Henrik a varrógép- és kerékpárkereskedő vállalkozását az 1930-as évek elején háromkerekű motoros áruszállítók és segédmotoros kerékpárok gyártásával egészítette ki. |
|
TÜNDE robogó 1958.augusztusára elkészült a Tünde névre keresztelt robogó működő prototípusa.A sorozatgyártás csak 1960-ban indult meg.Kb. 2500 készült belőle.És két múlva ennek a gyártását is leállították. |
Magyar motorkerékpár típusok | Hol,és kik gyártották őket |
Berva | Eger |
BMG | Csepel( Antal-féle Motor- és Gépüzem: 1942-1943; Bartha Motor- és Gépgyár:1943-1949) |
Danuvia Samum | Danuvia Ipari és Kereskedelmi Kft |
Danuvia | Csepel |
Dongó motor | székesfehérvári Vadásztölténygyár |
Dormán motorok | Dormán motorjavító |
Duna oldalkocsi | Vác (Dunai Hajógyár) |
Emmag | Első Magyar Motorkerékpár- és Alkatrész Gépgyár |
Gaia | Monor (Bódi Gábor) |
Gujdár | Kispest (Gujdár József) |
KMB | Kiss Motorközpont Budapest |
Mátra | Urbach László 1939-1949 |
Méray | Méray Motorkerékpárgyár Rt |
Népmotor | Stadler Mihály Rt |
Nova | Kistarcsai Vasútfelszerelési Gépgyár |
Panni | Csepeli Kerékpárgyár |
Pannonia | Csepeli Motorkerékpárgyár |
SHB | Schweitzer Henrik |
Tünde | Csepeli Motorkerékpárgyár |
Zolnay Endre féle összecsukható motorkerékpár | Weiss Manfréd konszern |
2013.10.20.